Slimme kleuters, pientere kleuters, hoogbegaafde kleuters?

Brochure van ‘School aan Zet’.

Slimme kleuters, pientere kleuters, hoogbegaafde kleuters?

Er wordt bij kleuters meestal nog niet over hoogbegaafdheid gesproken. Daarvoor dient de ontwikkeling wat verder en breder te zijn. Wel spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong als een kleuter op een of meerdere ontwikkelingsgebieden duidelijk voorloopt, vergeleken met leeftijdsgenoten. Deze kinderen bevinden zich eerder in de kleuterfase en zijn ook weer eerder kleuter-af.

Om jonge leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong op school goed te kunnen begeleiden, zullen we ze moeten herkennen. Het zo vroeg mogelijk herkennen van signalen van een ontwikkelingsvoorsprong is van groot belang. Alleen dan bent u als leraar in staat om op de onderwijsbehoeften van de leerling in te spelen en kunt u onderpresteren voorkomen. Er zijn een aantal ontwikkelingskenmerken en leereigenschappen die vaak bij een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong terug te vinden zijn.

                                   – ‘Kleuter zijn’ is een ontwikkelfase, geen leeftijdsfase –

Klik op de afbeelding om de brochure te lezen.

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Deze kwaliteitskaart is samengesteld door Dolf Janson en Martine Creemers en is een uitgave van School aan Zet. Voor vragen rond de kwaliteitskaart kunt u contact opnemen met School aan Zet: Gea Spaans, secretariaat@schoolaanzet.nl.

© Buiten het downloaden zijn alle rechten op dit product voorbehouden aan:
Postbus 556, 2501 CN Den Haag e-mail: secretariaat@schoolaanzet.nl http://www.schoolaanzet.nl

Advertentie